måndag 19 oktober 2009

Tävling HOME


Nu kan du vinna träbokstäver som bildar ordet HOME (obs! ej ram)
Det du behöver göra är att tipsa mig om pyssel, det kan vara för barn eller vuxna,
julpyssel, gör om ett skåp vad som helst. Skriv en kommentar i bloggen med beskrivning och maila gärna en bild till blogg@gullgrodan.se (inget måste) eller länka till pysslet i din blogg. (jag får då rätt att använda bilder och beskrivning)
Bilder och tips kommer att presenteras i bloggen senare. Tävlingen avslutas 1 november.
Vinsten kommer från www.gullgrodan.se

24 kommentarer:

  1. Virkning är underskattat. Kolla boken "Virka amigurumi" där man lär sig virka små mysiga leksaker till sina barn. Jättesöta är dem också.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, jag var tvungen att googla och kolla vad det var och hittade 2st jättebra sidor http://booip.blogspot.com/search/label/Amigurumi
    och http://www.amigurumi.se/
    Ska direkt tipsa kompisen som virkar massor med mössor och just har fått en liten bebis :)

    SvaraRadera
  3. Jag har nyss inrett ett nytt rum åt min dotter. Där finns en del pysseltips hur man enkelt kan måla om en del saker och det blir som nytt igen...kika in på min blogg:
    http://ettnyttliv.wordpress.com/2009/10/20/bilder-pa-syrrans-nya-rum/

    / Anna

    SvaraRadera
  4. Mina tjejer har nyligen fått göra en varsin hösttavla. Ut och plocka det du kan hitta i skogen. Vackra löv, ekollon, rönnbär, ljung, ja det du tycker är fint. Ta sedan en bit planka eller kanske en något plattare vedbit och klistra fast alla saker du hittat i skogen.

    Det behöver ju inte vara en hösttavla. Ta tex en massa olika träpärlor och klistra på. Använd fantasin!!

    Camilla

    SvaraRadera
  5. mitt pyssel tips att se på äntligenhema där får man goda råd och tips varje tisdag på tv kl20.00 på tv fyra

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag har precis gjort en tavla att hänga alla mina örhängen på. Köp en billig liten ram på IKEA och nån fin tygsnutt att sätta fast på ramen. Praktiskt och jättefint blir det!
    Kram linnea

    SvaraRadera
  7. Jag länkar i min tävlingsblogg men har inga bra pysseltips i bloggen:

    http://evamar.blogg.se/2009/october/bokstaver-1-november.html

    Mitt bästa pysseltips är istället att klä om tråkiga skokartonger och burkar med snyggt papper. Man kan gärna ta en bit tapet och då få snygg förvaring som matchar det rum man har lådor och burkar i.

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Rolig tävling med fint pris.
    Mitt tips är att virka ett julhjärta till granen.
    Här finns gratis mönster,
    http://www.slojdmagasinet.nu/gratis_monster_virkathjarta.htm
    Den blir jättefin och bra julklapp med.
    Mvh/Anna-Lena
    annalena@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Tänkte tipsa om Halloweenpyssel nu när det snart är Halloween :)

    SPINDLAR

    Man behöver ha:
    svart kartongpapper
    papper
    sax
    blyertspenna
    lim
    äggkartong
    svart crepe-papper
    plastögon (stora)

    Beskrivning:
    Gör en mall som ser ut som en spindel, Klipp ut mallen och rita spindlar på svart kartong med en blyertspenna.
    - Klipp ut spindlar.
    - Klipp ut "koppar" av äggkartongen och använd som rygg till en spindel.
    - Klipp ut ca 10 x 10 cm bitar av crepe-papper.
    - Spred lim rikligt på inre kanten av koppar av äggkartong. Linda crepe-papper runt koppen och pressa mot lim.
    - Limma fast ryggar till spindlar.
    - Limma fast ett par plastögon till varje spindel eller rita ögon med en gelpenna.

    Sen äre klart :)

    SvaraRadera
  10. hejsan.
    Mitt tips är att göra ett vit kuddöverdrag med vanligt tyg och sedan trycka på en text t.ex. "jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag".
    Detta citat hade jag velat vakna upp och se varje morgon och då bli påmind om att någon älskar mig och ja, den bekräftelsen behöver alla!
    O hur man trycker tryck på tyg antar jag att du redan vet, annars så kan man göra det genom att köpa papper som du kan skriva ut texten på och sedan så strycker du på denna text där du vill ha den (i detta fall på en kudde)!

    Hoppas nu verkligen jag vinner :D
    Min majl är: zarah124@yahoo.se

    SvaraRadera
  11. Vill gärna vara med och tävla. Min tips är att jag och mina barn brukar ut och plocka det vi kan tänkas hitta i naturen och sen gör dom olika tavlor eller tittskåp, och dom blir jättefina. Ger sen bort dom till mormor/farmor i present och det är v äldigt uppskattat.

    Har länkat om tävlingen i min blogg
    http://familjengranberg.blogg.se

    Hoppas på tur:)
    Linda

    SvaraRadera
  12. Åh så fint pris! Jag vill gärna vara med och tävla! =)

    Mitt bästa pysseltips är:
    Apelsinlykta!

    Passar perfekt till både Halloween och till andra tillfällen. =)

    Beskrivning:
    * Skär av toppen på en apelsin.
    * Gröp ur innehållet. Lättast går det om man först skär ut så mycket det går med kniv och sedan använder en sked. Då brukar innehållet bli så pass helt att man kan äta det!

    * Skär ut mönster i skalet eller bara i överkanten. Använd din fantasi! =)

    * Sätt i ett värmeljus. Tänd och känn doften! =)

    Har mailat en bild till dig och har länkat till tävlingen i min blogg här: http://jessiestavlingsblogg.blogg.se/2009/october/vinn-ordet-home-i-trabokstaver.html#comment

    Och här är min mailadress: Jesssica.blogg@hotmail.com

    Hoppas på tur!
    /Jessica

    SvaraRadera
  13. Åhh jag vill gärna vara med och tävla!! Jag har ett jätte bra tips på en snabb party-kjol; http://nicaah.blogg.se/2008/april/guide-for-veckad-kjol.html

    Har själv sytt många sånna, en jätte bra kjol i alla lägen, fest, barnkalas, julafton? Ja till allt :)

    Nina

    SvaraRadera
  14. Jag är gärna med. Någonting jag tycker är underskattat och som av många klassas som något som bara gamla gör är att brodera. jag älskar att brodera, tycker att det är jätteavkopplande att sitta framför tv:n o pyssla med. Dessutom som plus i kanten håller det mina händer sysselsatta så jag äter mindre godis =). Billiga mönster kan man hitta på tex tradera. Tyvärr har jag inga bilder för vår dator kracshade förra veckan o alla bilder försvann =(.

    Hoppas på tur!

    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  15. hej hej!jag tycker textil färg och schabloner/stämplar alltid är bra att ha hemma. man kan trycka på örngott, disktrasor och såklart andra tyggrejer. jag har precis börjat med det här, men tycker det är kul!. fint blir det med.
    martina_holst@hotmail.com

    SvaraRadera
  16. Hej!

    Jag har ett tips vad man kan göra med alla gamla lp-skivor man har liggande hemma.

    Man lägger dem i ugnen över tex en kopp, i cirka 100-150 grader. Då smälter skivan ner över koppen och blir mjuk, man kan då forma skivan hur man vill ha den eller bara låta den läggas över koppen för blir direkt ett snyggt mönster. När man tar ut denna ur ugnen så stelnar allt fort och man har en jätteläcker skål!

    Som inte heller går sönder om den flyger i golvet ifall man har barn hemma, eller som mig, ett antal nyfikna små katt-tassar ;)

    Har tyvärr ingen egen bild på de skålar jag gjort men här finns en bild på hur de kan se ut från Dekormagazine
    www.dekormagazine.se/images/15.jpg

    Ha det bra!
    /Pysselpigan Therese

    SvaraRadera
  17. hej jag är med och tävlar! mitt tips är att hälla sköljmedel i fina flaskor och tvättmedel i fina burkar och sen sätta ditt snöre och göra fina etiketter! se på min blogg: http://blondstar.blogg.se hur jag har gjort! här har jag länkat till tävlingen:http://blondstar.blogg.se/testblogg/2009/october/tavling-6.html#comment

    SvaraRadera
  18. Underbart fina bokstäver, dom skulle dessutom passa bra i hallen hemma hos mig :) Det ser lite tomt ut där nämligen.

    Ett fint pysseltips som passar både barn och vuxna och som erbjuder lite kreativitet är att ge sig ut i naturen och leta upp en sten som man tycker om. Måla den i någon passande färg och skriv sedan Välkommen eller något liknande på. Dekorera med något som du tycker passar och limma dit med limmpistol. Ett fint sätt att välkommna besökare på, plus att du är ensam om just denna "skyllt"!

    Jag har målat min svart och skrivit med vitt på. Den får många kommentarer av folk och det är alltid lika roligt! :)

    Mindre stenar kan målas som tex nyckelpigor och placeras i rabatter :)

    Mailar en bild så du ser :)

    Håller tummarna riktigt hårt nu och hoppas på att turen kanske är på min sida.
    Kram

    viljasvarld@hotmail.com

    SvaraRadera
  19. Hejsan!
    Har ingen bild, men jag var på ett bröllop igår kväll och fick inspiration. Ut och plocka torkade kvistar i skogen, sedan sprayar du dom i vilken färg du vill ha. Och hänger olika saker i dem, med presentsnören i samma färg. Det kan vara glaskulor, silverkulor, foton, ja vad du vill beroende på om det ska vara till bröllop, födelsedag, eller kanske en gåbortpresent till jul, eller en dekoration till ditt eget hem.
    Sedan sätter du ner kvistarna i en blomkruka med en grönväxt i. Den jag såg igår var allt i silver,..med silvriga snören, och glaskulor i. Jättefint! Hälsningar Susanne gotland(at)speedmail.se

    SvaraRadera
  20. Mitt tips är att göra fina tavlor till tex uterummet. Jag ville ha tavlor med motiv från sjökort och har gjort om vårt uterum till ett ljust rum med marint tema. Istället för att köpa dyra (men ack så fina) tavlor från Lexington, så gjorde jag dem själv istället för bara några tior! Enkelt och roligt och det blev jättefint.
    Jag använde mig av pärlspont, som jag satte ihop med en regel baktill, och sågade ut i passande storlekar. Sedan grunmålade jag tavlan vit innan jag gjorde egna schabloner som jag använde och gjorde mina fina motiv. Jag mailar en bild så att du får se hur resultatet blev!
    Mvh Petra

    SvaraRadera
  21. Jag läste att din dotter samlat på sig en del kastanjer. Med dem kan man göra ett fint ljusarrangemang. Lägg kastanjerna, på en bricka eller ett fat, och ställ ett par vita blockljus i mitten. Vira natursnöre ett par varv runt vart ljus och limma fast ett par små kottar. Perfekt för mysiga höstkvällar!
    Mitt egna senaste pyssel var två gamla stolar som jag fått tag i. Med mörkröd och guldig färg samt decoupage-rosor blev de som nya!

    SvaraRadera
  22. Jag pysslar massor så det finns mycket att välja mellan på min blogg. Det senaste är decoupage av en ny brevlåda för säsongen!

    Länk till brevlådan:
    http://loarp.blogspot.com/2009/10/ny-brevlada-decoupage.html

    Länk till din tävling:
    http://loarp-bloggtavlingar.blogspot.com/2009/11/bokstaverna-home-1-november.html

    SvaraRadera
  23. Hej!
    Jag har inget eget pysseltips att skicka just nu , däremot vill Jag Tipsa Dig om en sida på IKEAS hemsida - if Du inte redan känner till den - det kanske Du gör???
    IKEA.SE/TV - med STORA bokstäver - tror Jag adressen är.
    DÄR HITTAR DU MASSOR AV OLIKA TIPS PÅ BÅDE PYSSEL OCH OLIKA INREDNINGS OCH RENOVERINGSPROJEKT som har lagts in av en massa kreativa människor med foto och beskrivning eller på videofilm.

    En sida som har förgyllt Min helg och gett mig
    massor av inspiration och skaparlust!!!

    Färgglada Hösthälsningar från Tina i Skåne

    SvaraRadera
  24. Hm...jag tror inte min kommentar kom med?
    Om den gjorde det ber jag om ursäkt för att du får två.

    Mitt tips är att sy sina egna julstrumpor av gamla avlagda strumpor i härliga färger. Klipp flera olika strumpor i remsor. Sy ihop så som du vill ha din julstrumpa. dekorera efter tycke.
    Blir riktigt fint och personligt!

    Ett annat hett tips om man söker inspiration och tips är monsterarkivet.se. Ett mecka när det gäller pyssel!

    Har också länkat:
    http://creyla.blogg.se/tavlingar/2009/november/tavling-vaggord.html

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck här...