fredag 2 oktober 2009

Äppelmuffins

Jag älskar att baka, göra saft, gele, sylt osv. Jag tycker att det är underbart när man bara kan gå ut i naturen och hämta ingredienserna och sedan göra något av det. Tyvärr så är det för mig som alla småbarnsföräldrar att tiden inte alltid räcker till. Men jag ser det som kvalitets tid med mina barn som älskar att baka och tycker att det är kul att få se vad man kan göra av de olika sakerna de plockar in.
Därför tänkte jag dela med mig av ett äppelmuffins recept.



Äppelmuffins   15-30st beroende på form storlek.

125g margarin
2 dl socker
2 st ägg
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl

Fyllning
2-3 st äpplen
1 tsk kanel
1 msk socker

Använd vanliga bullformar eller amerikanska muffinsformar beroende på vilken stl. du vill ha.
Skala och hacka äpplena i tunna klyftor.
Vispa socker och margarin pösigt, Tillsätt äggen under omrörning.
Rör ihop övriga torra ingredienser i en bunke och häll ner det i socker/ägg blandningen under omrörning växlande med mjölken.
Häll smeten i formarna, tryck ner några äppelbitar och strö över kanel/socker blandningen.
Grädda i mitten av ugnen i 15-20min. ugnstemperatur 200 grader.

Går bra att frysa. Smaka och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck här...