torsdag 15 oktober 2009

Skumbollar figurer

Imorgon är det 6år kalas här hemma så idag blir det städa och baka, måste in och köpa en present till Ella också. Tänkte dela med mig av ett recept som jag testade för några dagar sedan, skumbollar. Fina formar hittar du här


        INGREDIENSER
      2 dl kokos

1 msk gelatinpulver
3 msk vatten
5 dl strösocker
1 dl vatten
2 äggvitor
1 msk vaniljsocker



Förberedelser: Häll i kokosen i ett glas, blanda lite vatten och karamellfärg och häll det över kokosen, rör runt så att all kokos blir färgad.
Häll ut på en tallrik och låt det torka över natten.



Blanda gelatinet med kallt vatten i en liten skål, låt det stå och svälla.
Häll strösocker och vatten i en kastrull. Värm och rör tills sockret har smält.
 
Lägg i gelatinet och rör tills det löst sig.
 

Vispa äggvitor till hårt skum i en bunke.
 
Häll i sockerlagen och vispa kraftigt och länge med elvisp tills det liknar vispad grädde. Blanda ner vaniljsocker.

Häll i smeten i en liten långpanna, täck med plastfolie och ställ det i kylen några timmar tills det stelnat.
Ta fram pepparkaksformarna och tryck ut figurer i långpannan lägg dom i kokosen och rulla runt.


Bitarna som blir över kan man rulla i Oboy.

*mums*





Kokos i tre färger på torkning



En prinsesskrona på födelsedagen form finns här



Här har jag använt formen godis den hittar du här




Det blev en del restbitar de dopade jag i Oboy.



2 kommentarer:

  1. Cooolt!! Kan jag få en tallrik??

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips med färgat kokos på dem. Mycket roligare för barnen!
    Kram Lotta

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck här...