onsdag 4 november 2009

Recept Kärleksmums

mmmm vi har bakat kärleksmums idag, gott tyckte både jag och barnen så därför delar jag nu med mig av receptet.
Jag har använt en normalstor långpanna med hög kant. Detta är en dubbel sats för jag gillar när de blir höga.
Vill du ha vanliga så halvera kaksmeten men inte glasyren.




Du behöver
300 gr smör
4 ägg
6 dl socker
4 tsk vaniljsocker
5 msk kakao
8 1/2 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 dl mjölk



Glasyr
75 gr smör
1 1/2 msk kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3½ dl florsocker



Smält smöret, låt svalna. Vispa ägg och socker poröst. Blanda alla torra ingridienser för sig. Tillsätt de torra ingredienserna och varva med smöret & mjölken. Häll smeten i formen (långpanna). Dessa blir tjocka och goa vill du ha tunnare så ta halva smeten. Grädda i 175 grader i ca 25 minuter i nedre delen av ugnen. Ca 15min om du tar halva smeten.
Låt kakan svalna lite under tiden fixar du glasyren.


Smält smöret och blanda i övriga ingredienser. Stryk på smeten på kakan och strö över kokos, strössel, mandel eller vad du vill ha.
Låt kakan stå ett tag och svalna skär sedan upp i rutor. Perfekt att frysa in.


♥ Hoppas det smakar ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck här...