onsdag 25 november 2009

Funderingar om Köping

Minns ni bonde Magnus?
Han är lika "ung" som mig och vi gick i parallel klass i 7-9:an.
Han i C och jag i B. Minns bara att han spelade trummor och var ganska snobbig, blev väldigt förvånad när jag fick veta att han var bonde. Jag jobbade på Lantmännen i höstas och då kom Magnus in och lämnade spannmål, skulle ha frågat om jag fick ta ett idol kort, haha sen kunde jag ha skickat in det till Allers och varit med på "jag och en kändis". Hade jag haft tur kanske jag hade vunnit en virkad grytlapp.
Han är i alla fall lika trevlig och glad som han var på tv, skulle inte han bli pappa?



Har dessutom haft tillval bollsport på gymnasiet med Farmen Janne om ni minns honom, han är ett år yngre än mig. Minns bara att han var väldigt duktig på kampsporter (judo) och att han var en tävlings människa.

Filip Hammar är ett år äldre än mig och har gått på samma skola 7-9:an och gymnasiet,  och dessutom har hans mamma varit min lärare i religion.
Den bästa lärare man kan ha, så inspirerande, kunnig och intresserad av det hon lär ut. Vilka betyg man hade haft och vad rolig skolan hade varit om fler var som henne.
Lite kul var det när vi var i Krabi, Thailand och där inne på ett fik fanns Filip Hammar och Fredrik Wikingssons bok Två nötcreme och en moviebox. Boken som får mig att minnas skoltiden och video punkten.



I en annan del av Köping, serien som fick Köping att gå från Sveriges tråkigaste stad (Nominerades till det 1984 av Jan Guillou) till en av de bästa städerna.
Alla älskar vi att följa Linda, Mats, Tobbe och Micke i deras vardagliga liv, jag förundras över deras härliga sammanhållning, Lindas sätt att se så positivt på saker och hennes öppenhet.
Hennes inställning verkar vara att ingenting är omöjligt.

Oj höll på att glömma Rolle som var med i gladiatorerna, har absolut ingen info om honom.

Vad är det som har gjort att vår lilla stad (30 000 invånare) har lyckats få fram så många i Tv?
Är det just för att staden har varit så tråkig så att vi har varit tvungna att hitta nya vägar?
Fast egentligen vet jag inte om jag kan kalla staden tråkig för vi har ett underbart kulturellt utbud. Det går att hitta något för alla musiksmaker och vi har väldigt aktiva teaterföreningar, stor engagerad raggarklubb och ett bra sportliv.
Kanske är det bara så att det finns ovanligt många driftiga människor i Köping.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck här...