torsdag 12 november 2009

Kladdkaka med Dumlefluff recept

Ohh vad nyttiga vi har varit ikväll, NOT.
Jag snabb bakade en liten kladdkaka och sen gjorde jag Dumlefluff till. *Smaskens*



Dumlefluff
1 påse Dumlekolor
3dl grädde

Klipp sönder kolorna och lägg dom i en bunke, koka upp grädden och häll den över kolorna.
Rör om tills alla kolorna har smält. Ställ in i kylskåpet över natten. Vispa som vanlig grädde till den tjocklek du vill ha.



Kladdkaka
100g smält smör
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl socker

Smörj en form med löstagbar kant. Använd gärna kokos istället för ströbröd.
Blanda allt i en skål och grädda i mitten av ugnen
ca: 20-30 min. 175 grader.

Låt kallna och servera med dumlefluff.



            På bilden Linnéas födelsedags kaka


Ovanpå har jag använt en mall (köpt på Lidl) och silat över florsocker. Ett tips är att klippa ett papper i en cirkel, vik det på mitten och på mitten igen och igen. Nu har du en åttondels cirkel. Låt barnen klippa bort små bitar på kanterna som när du gör en snöflinga. Lägg den färdiga mallen på kladdkakan och strö över florsockret.

Lycka till :))

2 kommentarer:

  1. Oh, så gott med dumlefluff... det måste jag testa att göra nån gång.
    Kram karm // Helena

    SvaraRadera
  2. Dumlefluff verkar jättegott! Det ränker jag absolut pröva!

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck här...