fredag 27 november 2009

Kycklingpaj med ädelost

Idag har jag gjort en kycklingpaj och det blev så gott så jag tänkte dela med mig av receptet.



*mums*
Pajdeg
2,5 dl vetemjöl
75g margarin
3/4 dl kesella

Fyllning
2 Kyckling filéer
1 liten purjolök
1 röd paprika
1 näve broccoli
100g ädelost
2,5 dl grädde
3st ägg
salt, peppar, kött och grillkrydda
smör till stekning

1. Blanda ihop alla ingredienserna till degen för hand eller kör en kort stund i matberedaren.
    Lägg den i en plastpåse och låt vila i kylen ca:

2. Skär kycklingen i bitar, hacka paprikan och purjolöken. Tina broccolin.
    Bryn kycklingen i smör, krydda väl. Tillsätt purjolöken och paprikan fräs allt tillsammans några minuter.




3. Kavla eller tryck ut degen i formen, nagga med en gaffel och ställ i kylen ca: 10 min. Förbaka pajdegen
    ca: 10 min på 200 grader.

4. Sprid ut kycklingblandningen och strö över osten (tärna eller smula osten) och lägg i broccolin. vispa ägg
    och grädde, salta och peppra. Häll äggstanningen över kycklingen, broccolin och osten.
   Grädda i 200 grader ca: 35 min, tills äggstanningen stelnat.
   Servera med ris eller en god sallad.



Visst är det väl gott med paj! Vad brukar ni fylla era pajer med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck här...