tisdag 29 december 2009

Nyårstips 1..... Vit chokladmoussetårta

Den här tårtan gjorde jag förra året och den var så god. Jag kommer nog att göra samma i år men funderar på att ha ett tunt lager med ljus eller mörk chokladmousse också.
Garneringen kommer att bli chokladlöv. Ta löv från en blomma, gärna hibiskus blir så fina ådringar då. Pensla lövet med blockchoklad, låt svalna och dra försiktigt av chokladen från lövet.
Jag kommer kanske ha på några hallon.


Vit chokladmoussetårta med passionsfrukt
Bild och recept från Arla

Vit chokladmoussetårta
Ingredienser 8 bitar

300 g mandelmassa
2 ägg
2 msk kakao

Fyllning:
3 dl vispgrädde
200 g vit choklad
2 äggulor
2 msk citruslikör, t ex cointreau (Hoppar jag över, tycker att det är godare utan)

Garnering 
2-3 passionsfrukter eller hallon (Jag kommer att ha chokladlöv se beskrivning ovan)

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan och rör ner ägg och kakao. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min.
Låt kakan kallna och skär loss den från formen. Diska och torka formen och lägg ner kakan igen.

Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter.
Vispa upp äggulorna i en stor bunke. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner likören (Eller hoppa över den) och sist grädden. Bred ut moussen över kakan i formen. Täck med plastfilm och frys i minst 3 tim.
Dela passionsfrukten och skrapa ur fruktköttet. Häll det över moussen. Låt tårtan stå framme ca 30 min före serveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett litet avtryck här...