tisdag 27 juli 2010

Mjuk pepparkaka

Jag blev så sugen på en mjuk pepparkaka men saknade ingefära hemma, efter lite letande i kryddburken så hittade jag en påse pepparkakskryddor, perfekt.

Ingredienser
150 g smör
3 ägg
4 dl vetemjöl
3 1/2 dl socker
2 1/4 dl fil
3 tsk bakpulver
1 påse pepparkakskryddor


Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt, rör ner smör och fil. 

Blanda alla torra ingredienser i en bunke, rör sedan ner det i bunken med övriga ingredienser. 
Häll smeten i en bröad form. Grädda på första falsen nerifrån i 175-200 C i 50-60 minuter eller tills kakan känns färdig (testa med tändsticka).


Har du tips på bra sockerkakor så tipsa mig gärna ♥





2 kommentarer:

  1. Vad synd att jag inte har några pepparkakskryddor hemma. Får googla en vanlig mjukpepparkaka

    SvaraRadera
  2. Åhhh, jag älskar mjuk pepparkaka! Nu vill jag också baka en. Så fort jag fått en ny ugn så...

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck här...