lördag 22 maj 2010

Mat från trädgården

Jag har alltid varit intresserad av vad man kan äta ute i naturen så nu kommer jag dela med mig lite av vad som är ätbart. Trädgården är som ett enormt skafferi.
Först ut är Gullvivesocker.
Det är första gången som jag gör det och jag tyckte att det blev gott, har dock inte bestämt mig om jag ska baka kakor av sockret eller bara strö det på grädden på någon god efterätt, vi får se.

Du ska bara ha blommorna.
Till varje 1dl gullvivor ska du ha 1dl socker. Kör det tillsammans i en mixer, häll sedan ut blandningen  i en liten form som du ställer in i ugnen på 50 grader i ca: 20 min tills sockret torrt.
Rör om/tryck med jämna mellanrum så att sockret inte blir en stor klump. Blir sockret för klumpigt så kan du försiktigt mixa det igen när det torkat.


Det blev ett vackert gult väldoftande socker.

4 kommentarer:

  1. Vad trevligt, hade aldrig tänkt på att ha det i socker. I sallad brukar vi använda oss av gullviva, viol och krasse. Det är så gott så.

    Vi var till Riga en sensommar och där använde de sig hela tiden av blommor att dekorera maten med och naturligtvis var man inte sen att prova äta dem, vilket man aldrig haft en tanke på tidigare.

    SvaraRadera
  2. Gullviva i salladen måste jag testa idag till grillspetten, kommer även ha i maskrosblad.

    SvaraRadera
  3. Spännande, vad smakar det?
    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Svårt att beskriva smaken men det smakar somrigt :)

    SvaraRadera

Lämna gärna ett litet avtryck här...